Update Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Eveline K - WaarBenJij.nu Update Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Eveline K - WaarBenJij.nu

Update Peru

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eveline

20 Juni 2009 | Peru, Cusco

Hey lieve allemaal!
Hier weer een berichtje van mij vanuit Peru, Cusco. Alles is gelukkig nog steeds prima en vermaak me erg goed :)
Oke, tot de overgang naar Peru vanuit Ecuador zijn jullie op de hoogte, dus nu 3 weken Peru te vertellen!
Na Cuenca (Ec) zijn we doorgereisd naar Punta Sal, een klein plaatsje aan het strand in het noorden van Peru. Daar hebben we 3 nachten 2 dagen doorgebracht, met lekker zonnen, chillen, bbq-en en wat strandsporten. Ook zelf sinds tijden wat gekokkereld, was leuk!
Vervolgens zijn we doorgegaan naar Huanchaco, een andere plaats aan de kust, een stuk lager dan Punta Sal.
Vanuit daar hebben we de zon en maantempel bezocht (ruines), wat bijzonder was om te zien, met name de verschillende lagen waarin veel gebouwd is en wat staat voor veel verschillende jaren en ontwikkeling/verandering van de Inca´s. Verder was er in Huanchaco niet veel te doen, behalve lekker chillen, we zijn een avond flink uit geweest en dat was het daar wel!!
Op weg naar Lima zijn we nog gestopt in Chan Chan voor meer ruines en een museum en ´s avonds laat in Lima aangekomen. Het werkt bij mij de indruk nogal een louche stad te zijn, maar de volgende dagen gelukkig niks van gemerkt en erg genoten van Lima! Onze gids heeft veel mooie gebouwen en pleinen laten zien. We zijn naar Catacomben geweest en ook naar het museum van de Spaanse inquisitie. Verder wat geshopt en eindelijk sinds 3 maanden mijn nagels laten doen (jeeej ;)
Ons hotel was in het centrum, maar we hebben een aantal keer in de buurt Mira Flores gegeten, erg leuke buurt! Verder ook een park met geweldige fonteinen bezocht (de hoogste in de wereld oa, en ik denk wel 20 enorme fonteinen) wat erg gaaf was in de avond!!
Verder ben ik ook op zoek gegaan naar een typische outfit voor een land, omdat we een feestje gepland hadden voor 2 Bdays met thema verschillende landen. Na flink zoeken in China Town in Lima en markten heb ik een traditionele Peruaanse jurk gekocht (licht blauw), echt superleuk!!
Ook nog uit geweest, karaoke gedaan (echt een aanrader met Engelsen!) en te laat teruggekomen in hotel :)
Lima was erg geslaagd dus!!
Vanuit Lima door naar Pisco (haven) om naar de Ballestic Islands te gaan. Na 30min in een boot daar rondgevaren en enorm veel verschillende soorten vogels gezien, maar ook pinguins, zeerobben, en dolfijnen!!!! Echt heeel bijzonder om dat van zo dichtbij te zien.
Na terugkomst een excursie gedaan en ook nog flamingo´s en andere vogels gezien. ´s Avonds gelijk door naar verkleedfeestje en iedereen zag er zooo gaaf uit. Van een Bobmarly girl (normaal een blondje) tot Cleopatra, oliesjeiks, Abba enz... Helemaal geslaagd feest dus!!
De volgende dag zijn we vertrokken naar Huancachina om te gaan zandboarden in zandduinen! Met buggy´s zijn we de duinen ingescheurd, ongeveer 80km per uur, duin op duin af, echt gaaf! Na ruim een half uur op een duin gestopt, ons de boards gegeven (soort snowboards van hout) en een paar afdalingen gedaan (en ik kan zeggen, dat gaat hardddd!)
Vervolgens lekker zandig de bus in naar Nasca, bekend van de Nasca lijnen, bijzonder om te zien! ´s Avonds aangekomen in Nasca en omdat we daar gingen kamperen en niet wilden koken, het stadje ingegaan met de groep en de bus voor eten. Helaas tijdens ons eten ingebroken in de bus en drie rugzakken gestolen van mensen die dichtbij de deur zaten. Heel vervelend natuurlijk, hoewel iedereen ook blij was dat niet de hele bus leeggeroofd is...
De dag daarna doorgegaan naar Puerto Inca, een kustplaatsje (schijnt een van de mooiste te zijn in Peru) gelocaliseerd in het woestijndeel van Peru. Daar was niet veel te doen, behalve de mannen die gevoetbald hebben tegen de locals.
Vanuit Puerto Inca doorgegaan naar Arequipa, mijn favoriete plaats in Peru. Helaas hadden we maar twee avonden en een dag, dus de dag goed benut. Deze dag heb ik het museum van Juanita bezocht, de ijsprinses, een mummie gevonden op een van de bergtoppen. Zij was een meisje van ongeveer twaalf jaar die geofferd is aan de goden op een bergtop. Omdat het daar altijd vroor is zij nog helemaal intact en zo hebben we haar ook gezien. Verder een klooster bezocht waar vroeger 450 nonnen gewoond hebben en tegenwoordig leven daar ook nog nonnen (maar veel minder). Verder was Arequipa buitengewoon mooi om te zien en leuk om rond te wandelen, echt een aanrader dus!
De tweede nacht in Arequipa was maar kort omdat we om 3.00 vertrokken om Condors te zien in de Colca Canyon. Heel veel condors gezien gelukkig, soms heel dichtbij!!
Vanuit daar doorgegaan naar Chivai, alleen om de nacht te overbruggen en door te gaan naar Cusco.
Inmiddels ben ik nog steeds in Cusco, maar na Chivai zijn we daar twee dagen geweest voor we aan de Inca Trail begonnen :) De Inca Trail was bijzonder om te doen en inderdaad, de tweede dag is het zwaarst. We hebben 40 km in drie dagen gelopen en de twee dag moesten we de grootste berg bedwingen, dus alleen maar omhoog omhoog en omhoog.... Wij waren met vijftien mensen van onze groep en hadden zeventien porters en twee gidsen tot onze beschikken. De porters droegen onze tenten, ons eten, vijf kilo per persoon (slaapzak en kleren e.d.) en moesten ons altijd voor zijn om tenten op te zetten en ons eten te koken. Echt zwaar respect voor deze mensen, ongelofelijk hoe klein maar sterk ze zijn!!
Dag vier stonden we om half vier op, we waren de eersten bij de poort (die al open ging om half vijf, jeej...) om nog ongeveer twee uur te lopen naar de Zonnetempel en vervolgens Macchu Picchu. Die ochtend vloog ik zo ongeveer, dus ik was een van de eersten tien die de zonnetempel bereikten. Helaas geen zonsopgang te zien, want dat was al een half uur daarvoor geweest.
MP was geweldig, veel foto´s genomen en onze gids heeft veel verteld over de Inca´s, hun gebouwen, de bouwstijlen enz enz. Super en uiteraard erg blij met de stempel in mijn paspoort, haha!
Inmiddels ben ik nu vier dagen in Cusco (verschrikkelijke stad, te toeristisch, te duur, je kan niet normaal over straat lopen, elke twee meter wil iedereen je wat verkopen, ik ben liever binnen in mijn hotel, kun je het geloven??!!??) omdat we hier vastzitten.
In Peru zijn stakingen (van Arequipa tot Puno/Lake Titicaca) waar ze bussen tegenhouden voor dagen, bekogelen enz enz, dus weggaan is geen optie. Waarschijnlijk vliegen we morgen (voor jullie vandaag) naar La Paz (Bolivia) omdat het al iets van tien dagen aan de gang is en het er niet naar uit ziet dat de situatie gaat veranderen. Voor mij is dit overigens ook noodzakelijk omdat mijn andere trip de 25e begint en ik dit uiteraard niet wil missen!

Oke, dit was het voor zover, laten jullie weten hoe het met jullie is en in mijn geliefde landje?

Liefs Eveline

• 20 Juni 2009 - 20:58

Fam. Van Apeldoorn:

Hoi Eveline,

Leuk om weer iets van je te horen. Bij ons gaat alles goed. Nick, Jeffrey en Melissa moeten nog een paar weken naar school en dan hebben ze zomervakantie. Maar eerst nog de laatste toetsweken.

Groetjes,
    Michel, Gerda, Nick, Jeffrey en Melissa.

• 20 Juni 2009 - 22:34

Sjoerd:

Ne gvd.... Eef, wat een leuke dingen zeg!!! Geniet ervan eef! Ben onwijs jaloers... Heb je al wat fototjes online staan?

Groetjes
    Sjoerd

• 21 Juni 2009 - 10:38

Willemijn:

Super leuk verhaal weer!! Keep on going!! Mis je!! X

• 22 Juni 2009 - 08:41

Erica:

Wauw, ik zie je al helemaal vliegen naar die top en er bovenop staan! Wat onwijs gaaf zeg!
    En je nagels laten doen, haha!!
    Leuk hoor, om allemaal te lezen! En gelukkig dat jij je rugzak nog hebt!
    Tot de volgende x!!

Xxx

• 29 Juni 2009 - 20:30

Alex:

Eeeef, deze heb ik helemaal gemist, wat super cool! Echt ben zooo benieuwd naar je fotos want dit is echt bijna mijn trip met een paar extra steden die jij aan hebt gedaan!!! WOw, klinkt echt alsof je een mega gave tijd hebt, geniet enorm girl!!! Tot na je reis!! Ik ben 8 aug weer terug in NL. xxx

• 29 Juni 2009 - 20:31

Alex:

btw heb je je nagels gedaan op het plein tegenover de bioscoop??? x